Parkovací nástavba Jílovská: otázky a odpovědi z veřejného setkání


Městská část Praha 4 uspořádala letos 4. června veřejné informační setkání k připravovanému projektu parkovací nástavby Jílovské ulici. V tomto článku přinášíme nejdůležitější otázky, které obyvatele této lokality položili, a odpovědi na ně.

„Děkuji, že jste se zúčastnili ankety a přišli na představení námětu na vybudování parkovací nástavby Jílovská. Z dat obdržených anketou, a pak i potvrzených na setkání s vámi, vyplývá, že zřizovat nástavbu v daném místě se jeví jako vhodné a rádi bychom tuto myšlenku dále rozpracovali,“ řekl radní pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).

Jakmile bude mít městská část Praha 4 připraveny další podklady, bude informovat obyvatele, a to jak e-mailem, tak letáky do schránek a na webu radnice. „Dále zkusíme ještě najít řešení pro bezkolizní K+R pro raní návoz dětí do ZŠ Jílovská,“ dodal Míth.

Více o projektu v Jílovské ZDE. Informace o všech možných parkovacích nástavbách jsou k dispozici ZDE.


Otázky a odpovědi

Jaká je předpokládaná doba realizace nástavby?
Pokud bude o rozšíření parkovacích kapacit zájem, nejrychlejší varianta by byla zahájit stavbu na podzim 2026, případně mít připravený projekt a zajištěné financování v rozpočtu. Realističtější termín realizace je však rok 2027. Samotná stavba není technicky náročná a netrvá déle než dva měsíce, komplikovanější bývá administrativní část.

Jak bude řešeno parkování rezidentů po dobu výstavby? Již teď je v lokalitě velký problém s parkováním. Bylo by možné dočasně umožnit parkování podél domů?
Předpokládáme realizaci v letních měsících, kdy sice přes den bývá okolí vytížené návštěvníky koupaliště, ale večer je naopak poměrně volněji.

Jak funguje systém přístupu k parkovišti?
Systémů může být několik. Vjezd na registrovanou SPZ, mobilní aplikaci nebo čip. Konkrétní typ řešení zatím není vybrán a bude teprve zvažován podle způsobu využívání a aby pomohl v co nejefektivnějším využití míst.

Mohli by lidé, kteří jsou půl roku mimo Prahu, místo na tu dobu někomu nabídnout?
Uvažujeme o aplikaci, přes kterou by bylo možné místa oficiálně sdílet.

Jak zabráníte tomu, aby se místa přeprodávala?
Zpoplatněná místa budou určena výhradně rezidentům, přeprodejem by došlo k porušení smlouvy, kterou bude nájemce s MČ uzavírat.

Jak bude projekt financován?
Náklady na samotnou výstavbu hradí radnice, provoz pak nájemci. Z provozního hlediska bychom byli na vyrovnaném rozpočtu, tedy na „černé nule“.

Bylo by možné využít pro vyhrazené placené parkování i horní podlaží? Zájem v lokalitě bude pravděpodobně výrazně převyšovat kapacitu dolního podlaží.
Zatím jsme o tom neuvažovali, ale vezmeme to v úvahu.

Nebylo by lepší postavit několikapodlažní objekt? Proč navyšujete pouze o jedno podlaží? Zájem by byl větší.
Úvaha o několikapodlažním parkovacím domě v daném místě zde již byla. Problém je, že taková stavba je realizačně poměrně náročná, vyžaduje velké zemní práce a i z pohledu ceny na parkovací místo jsou z jiných městských částí zkušenosti, že vyjde dráž, než zvažovaný typ nástavby. Nicméně pokud by zájem o placená parkovací místa byl tak velký, že by to násobně překročilo zvažovanou kapacitu, můžeme uvažovat i o takové možnosti.

Vítám snahu navýšit parkovací kapacity v lokalitě. Samotný objekt by mohl být architektonicky hezčí, ale v daném místě není výrazně rušivý. Ale velmi se obávám o bezpečnost vozidel a řidičů, dokud se budou v blízkém okolí koncentrovat opilci, narkomani a bezdomovci. Dokud se tento problém výrazně nezlepší, není toto místo bohužel vhodné. Proč bylo vybráno právě toto místo?
Vybíraly se lokality, které splňovaly řadu kritérií. Mezi nimi zejména to, aby v dané lokalitě byl parkování nedostatek, dále aby šlo o dostatečné velkou plochu, dále aby v daném místě ta stavba výrazně nezasáhla okolní obyvatele, aby byla plocha dostatečně velká a aby šlo o pozemek ve vlastnictví města. Z pohledu zabezpečení bude ke zvážení, jestli a jak případně objekt zabezpečit od vstupu neoprávněných osob. Určitě ale neuvažujeme o tom, vytvořit neprostupnou a neprůhlednou kostku.

Bylo by vzhledem k výrazné koncentraci sociopatologických jevů možné objekt zabezpečit proti neoprávněnému vstupu.
Ano, je možné objekt oplotit a místo závory dát bránu. Jen je třeba počítat s mírně vyšším parkovným. Případně je možné instalovat kamery.

Jak bude zajištěno, že na mém parkovacím místě nezaparkuje někdo jiný?
Způsob řešení parkování má více možností. Nicméně pokud někdo omylem či záměrně zaparkuje na jiném místě, nedá se tomu technicky zabránit. Budeme řešit to, aby na parkoviště měli vjezd jen oprávněná vozidla, zbytek bude na nastavení pravidel a vnitřní organizace.

Jak bude probíhat další komunikace se zájemci o projekt? Jak se mohu přihlásit, když budu mít zájem o pronájem parkovacího místa?
Zatím jde o záměr. Jakmile by postoupil dál, oslovíme okolí znovu, abychom získali závazné zájemce a zároveň i představíme konkrétnější parametry fungování a pojetí parkování.

Vzhledem ke sdílení parkoviště s elektromobily se obávám, že by od elektromobilu, který vzplane, mohlo chytnout celé parkoviště. Jak budete řešit toto riziko? Kdo zaplatí případnou škodu?
Na řešení elektrorozvodů pro elektromobily existují bezpečnostní normy. V případě škody způsobené jiným vozidlem by měla být škoda uhrazena z povinného ručení automobilu, které škodu způsobilo.

Zůstane průjezdná cesta mezi parkovištěm a protějším obchodním parterem?
Bude průjezdná v jednom směru.

Není šířka parkovacího stání 2,5 metru příliš malá vzhledem k současným rozměrům automobilů?
Je to normovaná šířka. Na sídlištích s nevyznačenými parkovacími místy se auta typicky vejdou naopak na ještě menší šířku.

Je vybudování parkoviště závislé na jiných prověřovaných lokalitách?
Vybereme ta místa, kde o parkoviště obyvatelé projevili zájem.


Otázky na rámec parkovací nástavby

Jak je to s firemními auty? Zabírají v lokalitě mnoho míst.
Záleží na tom, zda jsou vozy v osobním užívání. V takovém případě si lze pořídit parkovací kartu. Pokud v území nejsou zóny, může tu parkovat kdokoli, protože veřejný prostor je určen pro všechny.

Neuvažujete o podobných projektech také na dalších místech na Novodvorské? Např. v místě zanedbané zeleně v Jílovské ulici? Vyskytují se tam lidé pod vlivem alkoholu, je tam večerka. Kácet by se musely jen tři stromy. Je tam prostor podobný hřišti, který se nevyužívá.
Je to zajímavý podnět, nicméně složitější na prosazení – ne všichni obyvatelé by se na takovém řešení shodli. V současnosti tam parkovací místa nejsou, takže vytvoření nových by mohlo situaci zlepšit. Tento návrh můžeme zvážit. Obecně jsme otevřeni diskusi s obyvateli o dalších místech, kde by bylo možné navýšit parkovací kapacity.

Budou na Novodvorské zavedeny parkovací zóny?
V roce 2022, se o tom uvažovalo, ale většina obyvatel nebyla pro jejich zavedení. Ve vaší lokalitě by to dávalo smysl tak napůl. Nevýhoda je, že u zón zavádí vyhláška pevně daná místa pro parkování, nejde to “na divoko” jako dnes - tedy nějaká parkovací místa zmizí. Navíc se musí platit za parkovací kartu. Uvažujeme o uspořádání ankety na konci roku, abychom zjistili názory obyvatel.

Myslíme si, že 30 parkovacích míst navíc je pro naší lokalitu velmi málo. Byli bychom ochotni zaplatit za vyhrazené parkování i víc, bylo by to možné zohlednit?
Jedná se o pilotní projekt. V případě jeho úspěchu budeme prověřovat další možná místa. Těší nás váš zájem. Pokud by se statisticky potvrdil, mohli bychom uvažovat i o finančně o něco nákladnějších projektech, jako například polozahloubených parkovacích nástavbách podél ulice Novodvorská. Je to otázka další diskuse s širším okruhem obyvatel sídliště. Prioritou je pro nás finanční dostupnost parkovacích míst. Nechceme, aby o tom, kdo parkovací místo získá, rozhodovala cena.
Zveřejněno: 18.06.2025 – Bc. Aleš Berný
Vytisknout