Parkovací nástavba Bítovská: Otázky a odpovědi z veřejného setkání
Ve středu 28. května 2025 uspořádala městská část Praha 4 veřejné informační setkání k připravovanému projektu parkovací nástavby v ulici Bítovská. V tomto článku přinášíme nejdůležitější otázky, které obyvatele této lokality položili, a odpovědi na ně.
„Děkuji, že jste se zúčastnili ankety a přišli na představení námětu na vybudování parkovací nástavby Bítovská. Z dat obdržených anketou a poté i potvrzených na setkání s vámi vyplývá, že zřizovat nástavbu v daném místě není vhodné, budeme proto dále sledovat spíše lokalitu v Jihlavské ulici,“ uvedl radní pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
Naopak jisté je, že dané parkoviště bude se změnou Zón placeného stání schválenou v květnu převedeno do modrých zón a vyčleněno tak jen pro rezidenty (viz obrázek).
„Z diskuse vyplynulo, že právě tohle vás v daném místě z pohledu parkování nejvíce pálí. Doufáme, že to pomůže. Dále zkusíme ještě najít řešení pro bezkolizní K+R pro ranní návoz dětí do ZŠ Bítovská,“ uvedl dále radní Míth.
Výřez z nově schválené koncepce ZPS pro danou oblast:
Probíhal zde nějaký průzkum parkování? Podle prezentace se zdá, že žádný problém není.Bylo provedeno mapování vytíženosti zón placeného stání pomocí vozu, který snímá obsazenost v různých obdobích roku. Nejlepší výsledky bývají v létě. Průměrná vytíženost na Bítovské je kolem 85 %, Jihlavská bývá o něco volnější. Obecně na celé Praze 4 obsazenost roste – každý rok o několik procent.
Proč nemůžeme jednoduše vyjádřit, že v tomto místě parkovací nástavbu nechceme? Proč o tom nemůžeme hlasovat?Ani dotazník ani toto setkání nemá být místním “referendem”. Váš nesouhlas vnímáme a setkání nám dává příležitost pochopit jeho důvody a zjistit, jaké jsou vaše reálné problémy a potřeby v oblasti parkování, abychom je mohli společně řešit. Stejně tak vnímáme malý zájem o pronájem vyhrazených parkovacích míst, který vyplynul z dotazníku. Když se ukáže, že prověřovaná lokalita je z pohledu místních obyvatel nevhodná, parkovací nástavba zde nevznikne.
Na koho se projekt zaměřuje?Na rezidenty nejbližšího okolí, tedy na fyzické osoby s trvalým bydlištěm v této lokalitě.
Proč nenavrhujete podzemní parkování?Je to výrazně nákladnější a musely by se řešit i technologie odvětrání a požární ochrana.
Nebylo by řešením zahloubit parkování částečně? Méně by to vadilo spodním bytům. Zde konkrétně by bylo možné srovnat parkoviště do roviny, přičemž by se vycházelo z dolní části u silnice.Hloubení do země by bylo výrazně dražší, hlavně přeložky sítí, a vznikl by menší počet dodatečných míst.
J
ak se dá s kočárkem dostat dolů? Schody jsou nepohodlné i pro starší občany nebo když nesete větší nákup.Pokud máte větší nákup nebo potřebujete vyložit kočárek je jako bezbariérový přístup určena rampa.
Jak se z parkoviště dostanou imobilní občané?Pro imobilní občany jsou již vyhrazená místa na úrovni ulice, mohou přibýt další.
Nebude vytáčení na parkovišti představovat problém pro řidiče, kteří nejsou tak zdatní v parkování?Je to normované parkoviště, rozměry a průjezdnost bude naopak pro takové řidiče větší a komfortnější, než u stávajícího.
Jak bude zajištěna bezpečnost parkoviště?O tom by se diskutovalo v dalších krocích, možností jsou např. kamery či oplocení.
Kolik vstupů bude parkoviště mít? Pokud jich bude málo, prodlouží se tím doba parkování.Bude-li parkoviště otevřené, bude vstupů do dolního podlaží dost. Vstupy na horní podlaží jsme uvažovali primárně dva plus možnost jít přes rampu.
Bylo by možné parkoviště pouze rekultivovat?Můžeme to zvážit.
U ostrůvků na parkovišti lidé často parkují tak, že nelze vyjet. Bylo by možné namalovat zde krajní žluté čáry?Žluté čáry mohou být doplněny, pokud bychom na parkovišti vyznačili jednotlivá místa. To ovšem počet skutečných míst zredukuje. Budeme o tom dál uvažovat, zda to situaci opravdu zlepší.
Jedná se o školní ulici – zvažoval někdo bezpečnost? Radní říkal, že se řeší bezpečnost školy a měl zde vzniknout nový přechod. Jsem předseda rodičovského spolku a očekával bych trend snižování počtu aut, ne opačný.Lokality vytipoval zpracovatel podle velikosti plochy, existujících sítí technické infrastruktury a dat o naplněnosti parkovacích kapacit v okolí. Vzhledem k celkovému počtu jízd v ulici a jejímu navýšení parkovací nástavbou nebylo toto hlavním parametrem zadání. Nicméně váš podnět naprosto chápeme. Sešli jsme se, abychom mohli podobné kvalitativní aspekty prodiskutovat.
Jak se bude řešit úbytek parkovacích míst kvůli plánované tramvaji?Záleží to na hlavním městě, které má projekt v gesci. Máme návrh na objízdnou trasu přes ulici Na Strži, ale bude záležet na dalších výpočtech a plánování.
Jaká by byla celková výška parkoviště?Zhruba 4,5 metru včetně výšky vozidel v horním podlaží v horní části parkoviště.
Sahala by nástavba do výšky prvního patra přilehlých domů?Ano, proto bychom zvažovali dodatečné odclonění zelení.
Podle výkresů by kvůli výstavbě došlo ke kácení 10 stromů, s tím nesouhlasíme.Chápeme. Zpracovatel zakreslil parkoviště s maximální možnou kapacitou. A ta by bohužel vyžadovala vykácení několika stromů a zabrání ploch, na kterých byly. Proto byl navržen pás zeleně směrem k domům. Nicméně je to návrh a je možné uvažovat i menší variantu, kde by parkoviště začínalo až za zeleným ostrůvkem se stromy. Vnímáme, že stromy kolem parkoviště jsou pro vás velmi důležité, obzvláště vzrostlé lípy. Dodatečných parkovacích míst by pak bylo méně a pak je třeba zhodnotit, zda takový počet bude dávat smysl.
Bylo by možné umístit parkoviště dál od ulice Batelovská? Bylo by to přívětivější vůči rezidentům.Můžeme to zvážit, ale jde o to, aby nástavba poskytla dostatečný počet míst.
Jaký počet parkovacích míst by přibyl?Pokud se místa vyznačí podle platných norem, je současný počet míst na parkovišti 85, V rámci projektu by byl celkový počet normových parkovacích stání 167, tedy by přibylo 82 míst.
Podněty nad rámec zvažované parkovací nástavby:Uvažovalo se o jiném místě?Prověřována byla celá řada lokalit po Praze 4. Pro tuto lokalitu byla zpracována prověřovací studie, protože je vhodná hlediska velikosti plochy a potřebné délky nájezdové rampy.
Uvažovalo se o nástavbě na parkovišti v Jihlavské?Ano, uvažovalo, je to relevantní možnost.
Rezidentních parkovacích míst by v naší lokalitě bylo dost, pokud by zde v takovém počtu neparkovali zaměstnanci administrativních budov v okolí. Většina z nich raději parkuje v ulicích, než aby využívala podzemní parkoviště pod svými pracovišti v BB centru, ČEZu apod. O víkendu není problém tady zaparkovat, brzy ráno a později večer také ne, protože zaměstnanci kanceláři tu už/ještě neparkují. Nedělejte tu parkovací nástavbu, ale pomozte nám snížit počty nerezidentů parkujících v ulicích.Rozumíme vašemu podnětu. Ten už je řešen v rámci schválené změny v ZPS, kde parkoviště Bítovská bude zařazeno zcela do „Modré“ rezidenční zóny.
Je možné udělat z tohoto parkoviště modrou zónu? Přes den tu parkují lidé z kancelářských komplexů.V rámci schválené změny v ZPS v Praze 4, která by měla být realizována na podzim, je parkoviště Bítovská zařazeno zcela do „Modré“ rezidenční zóny.
Bylo by možné výrazně zvýšit cenu parkování pro nerezidenty? Tak, aby se tu nevyplatilo parkovat celý den, tzn. třeba 40 Kč/hodina.Ano, s vyšší cenovou hladinou v této lokalitě počítá schválená změna v ZPS, která by měla začít platit v průběhu podzimu.
Bylo by možné zanechat část fialových zón pro ty, kteří sem večer jezdí sportovat?Fialové zóny zůstanou v Jihlavské a na Budějovické u DBK. V Modré zóně může parkovat návštěvník 3h, to je na běžné cvičení dostatek času.
V první řadě se snažte navyšovat počty povrchových rezidentních stání.
Podnětu rozumíme, ale prostorové možnosti jsou již téměř vyčerpané a rozhodně nechceme jít cestou záborů zeleně. Jako jedno z posledních míst se nabízí úprava režimu na parkovišti v Jihlavské.
Řešením by bylo přimět pracovníky administrativních budov, aby využívali “své” podzemní garáže.
Podnětu rozumíme, jdeme mu napřed zařazením parkoviště do „Modrých“ zón v rámci změny ZPS na podzim tohoto roku.
Developer JRD má pozemky v lokalitě už koupené – nebude pro něj snadnější výstavbu prosadit, když zde vznikne nové parkoviště?
Nebude. Ani formálně (musí vyřešit vlastní parkovací kapacitu na svém pozemku), ani fakticky (pozemek proti škole je od pozemků JRD vzdálený cca 300 metrů).
Nebylo by místo kontroverzní výškové budovy “naproti Kolkovně” postavit parkovací dům?
Nebylo, neumožňuje to územní plán a hlavně soukromý investor, s kterým právě kvůli této stavbě vede městská část Praha 4 soudní spor.
Nebylo by možné nástavby využít i jinak? Např jako volnočasové plochy (zeleň, sport), čímž by se zároveň schovalo parkování?
Možné to je, ale musela by se část plochy využít místo parkování pro tyto aktivity a výrazně by to snížilo počet parkovacích míst. Volnočasové aktivity už jsou umístěny na jiných pozemcích, tento je už parkovací a jako parkovací jej navrhujeme využít i dál.
Více informací o projektu Bítovská najdete
ZDE.