Otázky a odpovědi z veřejného setkání k projektu parkovací nástavby Střimelická


Městská část Praha 4 uskutečnila v úterý 6. května 2025 od 18 hodin v Základní škole Na Chodovci veřejné informační setkání k připravovanému projektu parkovací nástavby v ulici Střimelická.

Setkání se zúčastnil radní MČ Praha 4 pro oblast dopravy Jaroslav Míth (ODS) a zástupce zpracovatele projektu Aleš Fojtík. Program zahájila úvodní prezentace projektu, po které následovala moderovaná diskuse u stolů. Účastníci zde mohli vznést své dotazy, připomínky a podněty k návrhu parkovací nástavby. Hlavní otázky a odpovědi z debat přinášíme níže.

Jedná se o pozemek v majetku hl. m. Prahy. Už byl záměr s hlavním městem projednán?

Zatím proběhlo informování města o záměru, a že probíhá výběr lokalit. Obecně s tímto postupem město souhlasí. Nejedná se o realizaci parkovacích míst na úkor ploch zeleně.

Horní zastřešená stání budou placená nebo neplacená?

Budou veřejná a neplacená tak, aby nahradila parkovací kapacitu na současném povrchovém parkovišti.

Kolik parkovacích míst reálně přibude?

Zatím nám to vychází na cca 20 míst. Ještě se řeší finální hmota objektu a jeho vzdálenost od nejbližšího domu a bude se i drobně lišit podle jednání se správci sítí. Parkovací místa budou muset být navržena podle normy. Ale pokud se řidiči poskládají na horním veřejném parkovišti „hustěji“, nebude jim v tom nikdo bránit.

Jaká bude reálná cena parkovného?

To vyplyne z upřesnění realizačních a provozních nákladů v dalších fázích projektové přípravy. Cena nemusí být tržní, ale musí být ekonomicky realistická. 2.000 Kč za kryté vyhrazené stání uvedených v anketě za měsíc se zatím jeví jako reálné.

Bylo by možné, aby část parkovacích stání v horním podlaží byla vyhrazených pro rezidenty?

Lze prověřit, zda by několik parkovacích míst v horním podlaží mohlo být vyhrazených nájemních pro rezidenty, jak bylo prověřováno v anketě. Převážná část parkovací kapacity v horním podlaží bude v každém případě veřejné parkoviště.

Nebylo by lepším řešením, aby celé parkoviště bylo placené? Cílem přece je, aby parkoviště bylo pro rezidenty, nikoli pro “přespolní” řidiče?

Nebylo, cílem je neomezit stávající stav a podmínky parkování. Situace musí být výhodná jak pro ty, co si nová místa pronajmou tak pro ty, kteří této nabídky nevyužijí, ale část vozidel jim uvolní ta veřejná stání.

Pro koho budou určena vyhrazená parkovací místa?

Pouze pro obyvatele nejbližšího okolí. Přesné adresné vymezení pro první kolo výběru bude ještě předmětem diskuse a rozšiřování adresních bodů závisí od velikosti zájmu.

Bude řešen průjezd IZS?

Jistě, zcela v souladu s platnými předpisy.

Co se stane, když bude počet zájemců převyšovat počet míst?

Obecně jsou dvě možnosti - upřednostnit rezidenty, kteří nabídnou nejvyšší cenu, nebo určit nájemce losem. Radní pro dopravu se přiklání k losování a udržení jednotné rozumné ceny.

Kdy bude možné se o parkovací místa ucházet? Ještě před výstavbou, nebo až po ní?

V době, kdy daný projekt získá platné stavební povolení a bude se soutěžit zhotovitel.

Bude možné zamezit parkování dlouhých dodávek a autobusů v lokalitě?

To je jiná problematika. Omezování parkování takových vozidel se může týkat vybraných rizikových míst.

Jak bude omezeno, kdo smí do parkovacího objektu vjet a kdo nikoli?

Vjezd do dolního podlaží bude chráněn závorou, takže tam budou moci vjíždět jen nájemci parkovacích stání. Horní podlaží bude veřejným parkovištěm, takže není možné omezit vjezd například jen na rezidenty.

Kdo bude investorem? Kdo bude objekt včetně nájezdové rampy a chodníku spravovat?

Investorem projektu bude MČ Praha 4. Objekt pak bude provozovat její 100% vlastněná společnost 4-Majetková a.s.

Nezvýší se kvůli parkovacímu domu hluková zátěž obyvatel nejbližších domů?

Povrch horního i dolního podlaží je koncipován tak, aby byl co nejméně hlučný. V tomto směru bude situace srovnatelná se současným stavem.

Jak moc se zvýší kvůli novým parkovacím místům počet jízd do lokality?

Minimálně. Celkový počet parkovacích stání se navýší o cca 20, nicméně dolní místa budou určena výlučně pro vozy nájemců, takže se na nich vozidla nebudou “střídat” a provoz bude minimální. Horní podlaží přinese veřejná parkovací místa navíc, ale ubude marných vjezdů. Řidiči včas uvidí, jestli je zde volno nebo ne.

Kontroverzní blízkost parkovacího objektu nejbližšímu domu. Podrobněji zakreslit, aby bylo možné představit si to z pohledu obyvatel nejbližších bytů. Lze parkovací objekt oddálit?

Bude zakresleno v případě pokračování projektu v rámci přípravy projektové dokumentace. Bude snaha objekt dát tak daleko od domu, jak to jen půjde a v daném místě mezi objektem a nejbližším domem zachovat vzrostlou zeleň. Kompenzace bude předmětem jednání s obyvateli dotčených bytů.

Jak bude řešeno parkování rezidentů po dobu výstavby objektu?

MČ si je vědoma dočasného diskomfortu pro obyvatele, ale není schopna zajistit náhradní parkování. Výhodou navrhovaného technického řešení je krátká doba výstavby, pouze cca 2 měsíce.

Jaká smlouva bude uzavřena se zájemci o vyhrazená parkovací stání?


Budou se uzavírat nájemní smlouvy na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou nebo roční smlouvy s tzv. opakovací klauzulí. Platba předem buď roční, nebo po čtvrtletích.

Nebudou řidiči najíždějící přes chodník na rampu hrozbou pro chodce?

Místo přejezdu chodníku bude přehledné a řádně označené. Je možné přidat optické zpomalovače jízdy, fyzické (retardéry) by byly příliš hlučné. Potom to už záleží na nezbytné ohleduplnosti řidičů a opatrnosti chodců podobně jako v mnoha jiných případech stávajících výjezdů z parkovišť v místech, kterými prochází chodníky.

Bude spodní patro parkoviště osvětlené?


Ano, počítá se světly.

Nebudou auta projíždějící horním patrem v noci svítit do oken protilehlých stěn?

Nebudou, parkoviště bude mít cca 1,2 metry vysoké zábrany s tvarem světlolamů, světla aut se obvykle nachází ve výšce od 0,6 do 0,9 metru a jsou směřována dolů. Zároveň světla při příjezdu do horního patra míří mimo sousedící dům nikoli na něj.

Bylo by možné posunout horní část parkoviště dál od stěny domu?

Bude snaha objekt dát tak daleko od domu, jak to jen půjde a v daném místě mezi objektem a nejbližším domem zachovat vzrostlou zeleň. Kompenzace bude předmětem jednání s obyvateli dotčených bytů.

Jak bude řešena estetická stránka parkoviště?

Tak, aby stylově a barevně zapadla k okolní zástavbě. Nechceme něco výrazného nebo extravagantního, ale objekt, který své okolí vhodně doplní.

Bude možné parkovat i uprostřed parkoviště?

Horní parkoviště bude dispozičně normované a pro kolaudaci musí mít zakreslená místa. Pokud v rámci užívání parkování uprostřed vznikne, bude fungovat jako doposud. Ale s jako normovanými místy s nimi v projektu pracovat nemůžeme.

Bude spodní patro volně prostupné?

Zatím se uvažuje se zachování volné prostupnosti prostorem. Kdyby to bylo nevyhovující, je možné v budoucnu spodní patro oplotit.

Opraví se zvlněný povrch ve spodní části parkoviště?

Ano, oprava povrchu bude součástí výstavby nástavby.

Jaký je časový horizont realizace parkoviště?

Pokud o parkoviště bude zájem, bylo by možné schválit jeho výstavbu na podzim a do konce roku 2026 by parkoviště mohlo být zprovozněno.

Otázky nad rámec parkovací nástavby



Dělala si MČ Praha 4 výzkum, kdo v okolí Střimelické parkuje?

Jelikož parkování není nijak omezeno, nelze jednoduše zjistit a pravidelně monitorovat, komu parkující vozy patří.

Plánují se další parkovací nástavby v okolí?

Ano, máme vytipována další místa, zatím řešíme 5 pilotních projektů.

Plánuje MČ zřídit na Spořilově parkovací zóny? Proběhne znovu anketa k parkovacím zónám na Spořilově?

MČ plánuje znovu zjistit zájem o zavedení parkovacích zón pro nový Spořilov, kde to dává největší smysl. Nejdříve je nutné, nechat vyprojektovat kolik parkovacích míst by takto v zónách vzniklo a jaký bude rozdíl proti stávajícímu stavu. Výsledky budou občanům komunikovány a zřejmě na začátku příštího roku bude následovat dotazník.

Proč nelze postavit parkovací objekty severně od ulice Na Chodovci, kde jsou již nyní parkoviště?

Podle platného územního plánu jsou tyto volné plochy součástí plochy veřejné zeleně, v níž parkovací objekty realizovat nelze. MČ by mohla požádat hl. m. Prahu o pořízení změny územního plánu, nicméně hl. m. Praha se staví negativně ke změnám z ploch zeleně na plochy parkovací. Nelze tedy v současnosti předpokládat souhlas s takovou změnou.

Proč nelze využívat k parkování prázdný “trojúhelník” vedle tramvajové točny?

Také tento pozemek je podle územního plánu plochou městské zeleně, takže nelze využívat jako parkoviště.


Všechny otázky a odpověsi si můžete stáhnout jako dokument PDF na odkazu ZDE .

Lokalita Střimelická – nové parkovací možnosti pro rezidenty
Aktualizováno: 24.06.2025 – Vít Drbal
Vytisknout